backpacken-bali-header
Ik ben aanbeland in Canggu Bali. Mijn backpackreis door Indonesië begon op de Gili eilanden en voert me dan door Lombok, Bali (Ubud deel 1 en deel 2 en Java. Dit is deel 7: Het gezellige surfdorpje Canggu in Zuid Bali.

Canggu Bali, surfparadijs in zuid-Bali

Na een scooterrit van anderhalf uur vanuit Ubud kom ik aan in het relaxte Canggu Bali. De meeste mensen komen hier om te surfen, gezond en lekker te eten en ’s avonds een biertje te drinken. Overal op Bali is het eten overigens niet te versmaden. Ze hebben hier door de toeristen zóveel invloeden van buitenaf, dat je bijna overal je vingers bij kunt aflikken.

Eten Canggu Bali 001 Eten Canggu Bali 002

Surflessen op Echo Beach [Canggu Bali]

Vroeg in de ochtend word ik opgepikt door mijn surfleraar I Wayan Sukerta. Hij woont in de buurt en kent deze golven als geen ander. “Toch zijn de omstandigheden iedere dag anders” zegt hij. Onze surftijden hangen af van het getij en daarom zijn we vandaag al om 7 uur ’s ochtends op pad.

We kijken eerst een tijdje naar de golven om te kijken welke kant ze op gaan en of er nog opvallende dingen zijn om rekening mee te houden, zoals de rotsen aan één kant van het strand. Daarna pakken we ons bord en peddelen we richting de surf. Omdat ik vorige week al surflessen had in Kuta (Lombok), heb ik de slag te pakken en surf ik de golf helemaal uit.
I Wayan zou me drie uur lang lesgeven, maar hij is onvermoeibaar. Ik krijg de mooiste golven en de beste instructies. Als ik vier uur later doodmoe ‘aanspoel’ op het strand is het tijd voor een voldaan gevoel en een verse kokosnoot.

Potato Head Beach Club [Canggu Bali]

Samen met mijn nieuwe vriendin uit het hostel rijd ik op mijn gehuurde scooter naar Potato Head Beach Club toe om er de zonsondergang te bekijken. Het is er smoordruk, want de toegang tot de infinity pool met uitzicht op de zee is gratis. Voor de drankjes betaal je echter de hoofdprijs, dus wij houden het bij één alcoholvrije cocktail. Vanuit het bad hebben we uitzicht op een multicolor-zonsondergang met palmbomen ervoor.

Potato Head Beach Club Canggu Bali 001 Potato Head Beach Club Canggu Bali 002

LayDay Hostel [Canggu Bali]

Omdat ik in het Surfers Dorm House geen oog heb dichtgedaan omdat dit het meest crappy hostel ooit is, verhuis ik op advies van mijn surfleraar naar het LayDay hostel. In tegenstelling tot het vorige hostel is dit één van de leukste en mooiste hostels waar ik ooit geslapen heb. Door het gebrek aan privé kamers leer je iedereen in het hostel supersnel kennen. Er zijn tien kamers met elk drie stapelbedden die uitkijken op twee zwembaden met een bar in het midden.

LayDay hostel Canggu Bali 003 LayDay hostel Canggu Bali 001

Ik voel me gelijk thuis en een dag later heb ik zóveel nieuwe vrienden gemaakt dat we de tijd van ons leven hebben. Overdag gaan we surfen en ’s avonds vermaken we ons in de vele barren die Canggu Bali rijk is. Om één uur gaat alles dicht en gaat de SandBar open. Je danst er met je voeten in het zand terwijl de zee tegen de kliffen ernaast omhoog spat. Wàt een setting!

SandBar Canggu Bali 002 SandBar Canggu Bali 001

Tanah Lot [Canggu Bali]

In de vroege ochtend, als mijn backpackvrienden nog liggen te slapen, race ik op mijn scooter naar de tempel Tanah Lot. Het is één van de meest bezochte plekken van Bali, maar ik ben precies voor de meute uit. Het is eb en dat is mooi, want nu kan ik met droge voeten naar het eiland toe lopen waarop de tempel gebouwd is. Onderin is een waterbron waar je Hindoeïstisch gezegend wordt met heilig water en een stip op je voorhoofd.
De trappen naar de tempel mogen alleen gebruikt worden door Hindoestanen. Die zijn gekleed in de mooiste gewaden en dragen op hun hoofd manden vol met offers naar boven.

Tanah Lot Canggu Bali 002 Tanah Lot Canggu Bali 005

Tanah Lot Canggu Bali 004 Tanah Lot Canggu Bali 001

Nusa Lembongan

De backpackers uit het LayDay hostel zijn mijn nieuwe familie geworden. We maken plannen om met z’n achten naar Nusa Lembongan te gaan om daar een villa te huren en met Manta Rays (gigantische roggen) te gaan snorkelen. To be continued…

Uitgaan Canggu Bali 001 Vrienden Canggu Bali 001

Mirre was op reis in Indonesië. Ze bezocht de Gili eilanden, Lombok, Bali (Ubud deel 1 en deel 2) en Java.

likes / 15 Comments
Share this post:
  1. Sanne /

Nu snap ik dat iedereen naar Bali wil 😉 ZIet er heerlijk uit, ook het eten!

2. Kirsten Schonewille /

Oeehh.. Dat eten daar inderdaad! Ik wil terug. nu! 😉 Canggu vond ik ook één van de chillste plekken op Bali. Veel andere plekken vond ik flink tegenvallen, maar hier prima vermaakt.

3. Jenny /

Leuk hoor!

Al is Surfen niet zo mijn ding 🙂

4. Aniek - travelwriter.nl /

Ziet er heerlijk uit! Ik heb ooit een week gesurft in Zuid-Frankrijk, maar ik ben geen natuurtalent geloof ik. 😉

5. Gabrielle /

Wat is bali toch prachtig. Het LayDay Hostel ziet er echt super gaaf uit 🙂 Tanah Lot is echt heel gaaf, ik vond het daar erg mooi!

6. Maud /

Dat eten ziet er heerlijk uit. Ontzettend gaaf ook dat je er surflessen gevolgd hebt!

7. Jessica /

Bali is zo’n fijn eiland en wat leuk dat het surfen zo goed is bevallen! 🙂 Layday ziet er trouwens wel uit als een chill hostel, ga ik onthouden voor de volgende keer dat ik op Bali ben! 😉

8. Kelly /

Tanah Lot ben ik helaas niet geweest, maar ik heb er wel goede verhalen over gehoord. Surfen is niet zo mijn ding. Ben ik veel te onhandig voor, haha 😉

9. Carolien /

Oh met dat eten maak je me helemaal blij! Klinkt als een heerlijk avontuur. Ik kan me voorstellen dat je hier wel langer had willen blijven 😉

10. Judith /

Ik ga eind mei naar Bali en wil ook leren surfen. Ik twijfel nog tussen Canggu en Seminyak maar neig meer naar Canggu. Is het scooter rijden goed te doen op Bali?

• Mirre /

Hi Judith, ja je kunt overal prima scooter rijden. En je huurt hem al voor €3,50 per dag! Geen geld dus. Er schijnen wel vaak ongelukken te gebeuren, dus rustig aan 😉

11. anto /

Dat fruit … ziet er zo lekker uit! Beter dan die prut uit Nederland haha

12. Yvonne /

Wat ziet dit er gezellig uit! En dat eten lijkt me helemaal top. 🙂 Ik ben zelf niet van het surfen, maar kan me voorstellen dat je hier helemaal op je plek zit als je dat wel bent.

13. Marcella /

Leuk om te lezen over jouw avonturen op Bali. Het eiland staat zeker ook op mijn wishlist. Ben benieuwd naar het zwemmen met de Manta Rays trouwens!

14. Bo /

Ziet er geweldig uit! Bali staat zeker nog op mijn wihslist