Vanwege het coronavirus moest ik alle boekingen van mijn reis naar Italië annuleren. In dit blog leg ik je uit hoe je gratis je reis kunt annuleren ivm corona.

Op reis gaan of niet?

Het is beter om nu niet naar het buitenland te reizen. Zit je in het buitenland en wil je terug naar huis? Lees dan het advies van Nederlanders die in het buitenland zaten of net terug zijn gekeerd.

Ga je naar het buitenland? Veel landen hebben het luchtruim gesloten. Check de updates van Schiphol en het reisadvies bij het ministerie van Buitenlandse Zaken op NederlandWereldwijd.nl.

Ben je gestrand in het buitenland en heb je moeite om naar huis te komen? Meld je dan voor hulp aan op www.bijzonderebijstandbuitenland.nl.

Op 9 maart veranderde het reisadvies voor Italië van geel naar oranje en toen heb ik besloten om mijn reis te annuleren en eerder terug naar huis te gaan. Dat leek ingewikkeld, maar in verband met het coronavirus waren ze coulant en was het snel geregeld!

Krijg je een coronavoucher aangeboden? Neem die dan aan. Je helpt zo mee om te voorkomen dat reisorganisaties failliet gaan én je kunt alvast uitkijken naar je volgende vakantie. Win-win!

Annuleren van de vlucht met Ryanair

Van Ryanair kreeg ik een mail dat mijn vlucht geannuleerd zou worden. Per mail kreeg ik de mogelijkheid om een andere vlucht te boeken of om mijn geld terug te vragen. Deze vlucht werd dus met één druk op de knop gecompenseerd.

Als je nog geen mail hebt ontvangen, dan kun je inloggen op je account bij Ryanair.com. Kijk bij “Boekingen” of de vlucht doorgaat of dat deze is geannuleerd. In het laatste geval kun je op de website de wijziging of terugbetaling regelen. Meer informatie vind je op deze pagina van Ryanair.

Heb je bij een andere airline geboekt?

Kijk op de website van de luchtvaartmaatschappij of neem contact met ze op om te vragen of er speciale (versoepelde) regels zijn voor terugbetaling in verband met het coronavirus, of wellicht bieden ze de mogelijkheid om op een later moment te reizen.

Kijk bijvoorbeeld op de speciale coronavirus pagina’s van KLM, Transavia of Corendon, of google even op de naam van je luchtvaartmaatschappij icm “coronavirus”.

Is het niet mogelijk om de vlucht om te boeken of om geld terug te krijgen? Dan is het vaak nog wel mogelijk om de luchthavenbelasting terug te vragen. Dit kan via de luchtvaartmaatschappij, boekingssite of reisorganisatie binnen 1 tot 3 maanden na de reisdatum of annulering. 

Als je de mogelijkheid krijgt om om te boeken naar een andere datum, doe dat dan. Zo help je het bedrijf de coronacrisis door en kun je zelf op een later tijdstip alsnog die mooie reis maken.

Annuleren van Booking.com

Accommodaties zullen het waarderen als je je reservering wilt omboeken. Zo gaan zij niet failliet en heb jij alsnog een vakantie om naar uit te kijken. Wil je de reservering van booking.com annuleren of wijzigen?

Ga dan naar https://secure.booking.com/help.nl.html#/. Nadat je ingelogd bent, krijg je het volgende scherm te zien:

booking.com-gratis-annuleren

Klik op de accommodatie die je wilt annuleren of omboeken en booking.com wijst je de weg!

Annuleren van AirBNB

Ook AirBNB vergoedt alle boekingen met een incheckdatum tussen 14 maart en 14 april 2020. Dit geldt alleen als je de reservering vóór 14 maart gemaakt hebt. Je hoeft slechts de boeking te annuleren en je krijgt al het geld terug. Kijk voor meer informatie op de coronavirus-pagina van AirBNB.

Annuleren van Hostelworld

Als je een “refundable booking” hebt gemaakt, dan is er niets aan de hand en kun je de boeking gewoon wijzigen of annuleren. Heb je een “Non refundable booking”, dan is het beter om contact op te nemen met hostelworld. Dat doe je zo:

Ga naar hostelworld.com en login. Via het profiel kun je bij “Bookings” je boekingen zien. Klik je boeking aan en dan “Contact Hostelworld”. Ik stuurde ze een mailtje en binnen 24 uur kreeg ik de reserveringskosten als tegoed op mijn profiel.

Het kan echter nog wel zijn dat de accommodatie kosten in rekening brengt, omdat de boeking minder dan 24 uur van tevoren is geannuleerd.

Zie verdere uitleg op de coronavirus pagina van Hostelworld.

Lees ook: 5 Anti-verveeltips voor reizigers.

Annuleren van een pakketreis

Als jouw reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR / SGR (Stichting Garantiefonds Reizen), dan heb je grote kans dat je een coronavoucher kunt krijgen. Dit is een tegoedbon waarmee je op een later tijdstip alsnog jouw reis kunt boeken.

Veel reisorganisaties geven geen geld meer terug, omdat ze dat simpelweg niet hebben. Help dus het bedrijf de coronacrisis door en accepteer die voucher!

Dit kan bijvoorbeeld bij TUI, D-Reizen, Corendon, ANWB en Sunweb. Voor skivakanties kun je terecht op de website van SnowPlaza. Neem voor meer informatie contact op met de betreffende reisorganisatie.

Een annuleringsverzekering afsluiten

Mijn annuleringsverzekering van de ANWB dekt sinds 31 januari geen gevallen van corona meer. Kijk dus heel goed bij het afsluiten van je verzekering, of dit vergoed wordt!

Het schijnt dat Aegon als enige verzekering de annuleringen in verband met het coronavirus wèl vergoedt, maar alleen als je deze verzekering hebt afgesloten vóór 14 maart. Kijk op de website voor meer informatie: Aegon annuleringen corona.

Een overzicht per reisverzekering vind je op de coronavirus-pagina van Independer.nl.

Denk je dat je het Corona virus hebt opgelopen?

Check eerst deze website om te zien in welk geval je wel of niet naar de huisarts moet gaan.

Kan ik dit jaar nog wel op reis?

Later dit jaar kunnen we vast weer met z’n allen op reis, maar nu is het even handiger om thuis te blijven om verdere besmettingen te voorkomen. Slaat de verveling toe? Laat je dan inspireren door het artikel Anti-verveeltips voor reizigers!

Op vakantie in Nederland

Ook kun je je alvast laten inspireren voor uitstapjes in Nederland, later dit jaar. Er is in Nederland ontzettend veel te doen, zoals mooie fietstochten maken en bezienswaardigheden ontdekken. Ga voor meer informatie naar www.deNederlandseToerist.nl, waarop ik schrijf over de leukste attracties in eigen land.

Lees verder

Lees ook: Reizigersadvies voor het boeken van een terugvlucht ivm het coronavirus.
Lees ook: Anti-verveeltips voor tijdens jouw thuisquarantaine.

Lees verder: 10 Leuke boeken over reizen en Backpacken voor beginners.

The following two tabs change content below.
Mirre Oost is videoproducent, drone-piloot en reisjournalist. In ieder continent heeft ze wel een paar voetafdrukken staan. Ze doet graag dingen die nieuw en actief zijn. Meer weten? Lees verder over Mirre. Voor professionele videoproducties kun je terecht op haar bedrijfswebsite SunshineFilms.nl.

Laatste berichten van Mirre (toon alles)

23 Comments

  1. Interessant, helaas kan ik niet annuleren. Volgende week vertrek ik naar Patagonië op groepsreis. Geen zin om trein, bus of vliegtuig te zitten en evt ginder in quarantaine te belanden. Voorlopig gaat reis door maar toch grote onzekerheid en zien we wel geld terug van deze dure reis als reis niet doorgaat. Afwachten dus 🙁

    • Hallo Ambigirl, Wat ontzettend jammer dat de reis niet doorgaat! Is jouw reisorganisatie aangesloten bij de ANVR? Dan heb je grote kans dat je alsnog je geld terugkrijgt. Het beste kun je de reisorganisatie even bellen voor meer informatie. Succes!

  2. Ik heb nog een reis staan voor eind april, dus ik ben benieuwd hoe de situatie er dan voorstaat. Ik vind het bizar hoe snel de situatie is veranderd.. en nog steeds aan het veranderen is.

  3. Kan ik dit jaar nog op reis? Goede vraag, maar het antwoord kan dit moment niemand met echte zekerheid zeggen. Afwachten dus.

  4. Zo enorm balen van alle reizen die niet door kunnen gaan. 🙁 Ik ontdekte dat onze verzekering wel annuleren dekt als het land rood of oranje is.. voor onze komende reis, eind april, denk ik dat ik de meeste kosten wel terug krijg.. bij booking kunnen we nog gratis annuleren en Airbnb kwam ook al met aangepaste procedures, zelfs bij accommodaties met niet flexibel annuleren.

  5. Beste Mirre, wat fijn dat je deze tips deelt! Ik heb een reis naar Bali gepland vanaf 15 april. Ik ben bang dat dat niet doorgaat. Ik zoek naar het e-mailadres van booking.com, maar kan het niet vinden? Groet Petra

    • Hallo Petra, Booking.com heeft geen e-mailadres, maar je kunt ze wel bereiken via de website. Ik heb nu een stappenplan toegevoegd aan dit blog. Veel succes!

  6. Hoi Mirre,
    Enig idee of we een gedeelte terug kunnen krijgen bij een reis die halverwege onderbroken moest worden en ik terug naar huis moest? 11 maart naar Nieuw Zeeland, datum terugreis was 2 april, maar door dit virus moet ik aanstaande maandag 23 maart terugvliegen. Hopelijk krijg ik wat terug maar ik vrees van niet.

    • Hallo Wilma. Als het land met een groene kleur werd aangeduid door het ministerie van Buitenlandse Zaken en later oranje of rood werd, dan kan het goed zijn dat je je geld terugkrijgt. Als ik jou was zou ik sowieso navraag doen bij de organisaties waar je geboekt hebt, je weet maar nooit! Succes!

  7. Goedemorgen,
    Ik heb dit op 16 maart gedaan bij Booking.com maar nog altijd geen reactie ontvangen.

    • Hallo Jeff, Waarschijnlijk hebben ze het erg druk bij booking.com. Ik zou het even afwachten als ik jou was en het anders volgende week nog eens proberen. Succes!

  8. Wat een handige tips! Ik was vorige week in Griekenland en kon gelukkig nog gewoon terug naar Nederland komen. Wel heb ik nog reizen gepland staan voor mei en juni… ik ben benieuwd of die nog doorgaan.

    • Ik hoop voor je dat de reizen doorgaan, Aniek! En dat we allemaal straks weer veilig over straat kunnen.

  9. Balen dat je je reis moest annuleren! Onze skivakantie in Italië, een paar weken geleden, was nog een twijfelgevalletje maar uiteindelijk konden we wel gaan omdat we ver bij de besmette gebieden vandaan zaten. Vooralsnog hebben we niets gepland dus hoeven we gelukkig ook niet te cancellen.

    • Ja, erg jammer inderdaad. Fijn dat je nog wel op skivakantie kon gaan! De vakantie-herinneringen maken het vast een stuk draaglijker om nu thuis te zitten 😉

  10. Ik ben zo blij dat ik nog niets geboekt had voor eind april. Had zo graag op pad gegaan, maar het is niet anders. Via het reisbureau proberen ons weekend naar Disneyland Parijs in mei te annuleren, maar dat wil nog niet vlotten. Blijkbaar nemen ze de telefoon niet meer op bij Disneyland. Anders hopen we het weekend om te kunnen boeken naar het najaar.

  11. Goed om te weten dat je bij booking ook non-refundable bookings terug kan krijgen. Ik ben al veel geld kwijt aan vliegtickets die ik waarschijnlijk niet terug krijg – alle beetjes helpen.

  12. Ik denk dat veel mensen hier iets aan hebben, handig! Zelf hebben wij geen reis op de planning staan, voor het eerst sinds heel lang. En dat is in deze situatie maar goed ook. Voorlopig maar even in Nederland blijven, totdat alles weer rustig is.

  13. Zelf zijn wij enkele dagen terug uit Sri Lanka. Hebben uit eindelijk een nieuwe ticket gekocht, omboeken duurde heel lang. We hebben wel een reisverzekering, maar ik vraag me ook erg heilig af of ik iets vergoed krijg. Erg balen, want de reis was duur en uiteindelijk hebben wij weinig genoten. Maar we zijn veilig terug! Dat is wat telt.

    Goed om te weten voor mensen dat ze dus wel hun toekomstige reis kunnen annuleren.

    • Hoi Manon, Ontzettend zonde van jullie mooie reis! Wel fijn dat jullie weer veilig terug zijn. Hopelijk kunnen jullie de reis in de toekomst nog eens (af)maken!

  14. Hi Mirre, fijn dat je alle tips opschrijft. Heb je toevallig inmiddels ook je terugbetaling van Ryanair binnen? Ik kreeg zelf nl toch een voucher ondanks aanvraag terugbetaling en ik zie niet hoe je nu wel de terugbetaling aan kan vragen. Is het jou wel al gelukt? Ben benieuwd!
    Tessa

    • Hallo Tessa, Ja ik heb in maart mijn geld teruggekregen, maar het kan zijn dat het beleid nu gewijzigd is. Begrijpelijk, want veel reisorganisaties kunnen de druk van de terugbetaling niet aan (en staan op het punt om failliet te gaan). Het is dus het beste om wel de voucher aan te nemen en te gebruiken voor op een later tijdstip. Dan heb je meteen iets om naar uit te kijken!
      Groetjes, Mirre

Write A Comment