jul-2015

Eén maand Gelderse streken! (dag 31)

header-GelderseStreken
Ik ben nu een maand onderweg en wat is er veel gebeurd! Ik heb jullie meegenomen op mijn reis door de Veluwe, Arnhem/Nijmegen, Rivierenland en de Achterhoek. Allemaal heel verschillend en elk met haar eigen charme.

Eén maand Gelderse streken!

Dag 2_035

Ik heb mooie, zonnige dagen gehad. Soms zelfs zó zonnig dat ik aan het einde van de dag vanwege hoofdpijn (vochttekort) en een verbrande huid vond dat het wel wat minder mocht. Ik heb regen gehad, forse tegenwind en de zwaarste zomerstorm in 100 jaar. Ik wist van niets, want tijd om de krant te lezen of tv te kijken heb ik niet! Ik dacht: “Een beetje regen en wind kan ik wel aan”, was vastberaden om de 50 kilometer af te maken, maar toen de takken naar beneden kwamen en de regen me in het gezicht sloeg heb ik toch maar een taxi gebeld. Ik heb lange dagen gemaakt en van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat geprobeerd om jullie zoveel mogelijk te laten meebeleven met de mooie dingen die ik onderweg tegenkwam en wat was het de moeite waard!!!

De hoogtepunten

Na mijn eerste week kwam ik aan in Zeumeren, een recreatiegebied waar je ook kunt waterskiën. Ik had het al een tijdje niet meer gedaan, maar het ging best goed! Al na drie keer lukte het om een rondje te maken. Ik hoor jullie al zeggen: “Picture or it didn’t happen”, dus als bewijs heb ik een filmpje van het waterskiën gemaakt.

Een bezoek aan de Nijmeegse Vierdaagse (inclusief de feesten) was een evenement dat ik nooit weer zal vergeten. Wàt een saamhorigheid, wàt een feest! En – héél bijzonder – ik mocht overnachten in het kamp van de deelnemende militairen in Heumensoord.

Gisteren mocht ik schapen hoeden! Schaapherder Lammert vertelde me dat je daarvoor een training moet volgen, maar ik bleek een natuurtalent, want alle schapen luisterden meteen naar mij. 😉

In Nijmegen maakte ik een rondje met de Waalscooter en in Rivierenland bezocht ik het spannende Slot Loevestein. In de Achterhoek zoefde ik door de boomtoppen in het Klimbos in Ruurlo. Ik leerde professioneel wijn proeven in het Wijnmuseum Arnhem, dompelde mezelf onder in de Slag om Arnhem in het Airborne museum en ik ging helemaal los op de Zwarte Cross!

Natuur

Allemaal fantastisch leuke activiteiten, maar wat het helemaal afmaakt is de mooie natuur waar ik iedere dag weer doorheen fiets en de lieve mensen die ik bij elke stop tegenkom. De Waaldijk in Rivierenland was wat dat betreft mijn absolute hoogtepunt, want water verveelt nooit. De Veluwe is altijd genieten – vooral nu de heide begint te bloeien – en mijn fijnste en meest afwisselende fietsdag was in de Achterhoek:

mooiste fietsdag

Vanavond slaap ik weer in een tentje. Daar zal ik vast heerlijk in slapen, want ik heb weer een pittige fietstocht achter de rug en bovendien ben ik afgelopen nacht geteisterd door 4 vliegen die het nodig vonden om steeds op mijn gezicht te landen. Het is niet allemáál rozengeur en maneschijn, maar die vliegen neem ik op de koop toe zolang jullie maar blijven genieten van alle verhalen!

Dit artikel maakt onderdeel uit van de campagne 5000 Kilometer door de Gelderse Streken.

likes / 30 Comments
Share this post:
  1. Richard Ponsteen /

Epe Heerde zit in mijn vaste fietsroute van 110km. Ook heb ik daar veel gewandelt op de heide aldaar… De gehele Veluwe en ook Nunspeet in een voorrecht om in te wonen 🙂

2. Gwendolyne Balk /

Je bent een topper! 🙂

3. Gijsbert Hardeman /

Ik zie dat ik je weer heb gemist vandaag: mijn route ging vandaag vanuit Veenendaal, via Rensowude, Barneveld, Kootwijkerbroek, Stroe, Garderen, Uddel, Elspeet, Nunspeet, Doornspijk naar Elburg.

4. Dick Nes /

Mirre jouw verhalen zijn zo leuk om te lezen. Wist niet dat er nog zulke mooie plekjes zijn ga er zeker gebruik van maken. Ik wil je hiervoor bedanken. Ondanks de ontberingen nu weer met muggen nogmaals bedankt!

5. Timo Paans /

Zoveel beleeft en dan nog 70 dagen in het vooruitzicht…dat belooft nog een mooie en actieve periode. Ga zo door!

6. Mia Hogewind Coonen /

Super Mirre!

7. Michael Heirbaut /

Ik woon al bijna mijn hele leven in Heerde. Afgelopen week ben ik ’s avonds vanuit Heerde via Gortel en Elspeet naar Nieuw-Milligen gefietst. Tussen Gortel en Elspeet kon ik al slalommend tussen de zwijnen genieten van een geweldige tocht. Wederom werd ik bevestigd dat het een voorrecht is om op de Veluwe te wonen. Voor mij was een tochtje van 36 km. voldoende… 😉

• 5000km Gelderse streken /

wauw wat leuk! De veluwe is inderdaad prachtig. Zwijntjes heb ik nog niet gezien, maar dat komt vast nog

8. Yvonne Boersma /

Komen jouw ‘100 dagen fietsverhalen’ met de daarbij de prachtige foto’s ook nog uit in boekvorm? Zo ja, zet mij dan alvast maar op de intekenlijst!

• 5000km Gelderse streken /

Ja dat ben ik wel van plan. De inschrijving start binnenkort!

• Rudie Van Haren /

Ik heb ook al ingeschreven

• Wilma de Jong /

Je mag ons er ook bij zetten. Volgens mij ben jij diegene die ik gevolgd heb met je behandeling in Amerika. Van mijn man kreeg ik te horen dat je een fietsblog hebt op facebook. Met verbazing heb ik gelezen wat jou prestaties zijn zeker als jij diegene bent die ik toen ook gevolgd heb, klopt dat Mirre; mijn complimenten met ontzettend veel respect zeker voor jou maar ook voor je familie.

9. Annemieke Kruyt /

Ik geniet.

10. Aja Huender /

Elk nieuws informatie was leuk gezellig om te lezen en te volgen ga zo door dank je

11. Aja Huender /

We komen geregeld daar op de Veluwe vertoeven vandaar de blogs volgend

12. Marijke Siebbeles /

hoi Mirre, wat is Gelderland GROOT! Er is veel moois te zien

13. Marijke Siebbeles /

succes verder..aan het weer zal het niet liggen

14. Mia Hogewind Coonen /

Er zit nu een derde op! Ben héél benieuwd wat je allemaal nog meer gaat beleven!

15. Diny Uckerman /

Nou dat is dan erg goed gelukt,al die foto’s die voorbij zijn gegaan wat en allemaal super mooi.

16. Marianne Wiggers /

Ik ga ze eens bekijken!

17. Albert Eilander /

Het Gelderse volkslied begint met ” Gelres dreven zijn de mooiste in ons dierbaar Nederland” en zo is het ook echt ! Ik woon al 55 jaar niet meer in Gelderland, maar het blijft voor mij de mooiste provincie !

18. Marije Eleveld /

Is dat de schaapskooi in Ede?

• Johan Jansen /

Nee Marije, onze twee schaapskooien in Ede hebben geen dak dat volledig uit riet bestaat. 🙂

• 5000km Gelderse streken /

Nee dat is de schaapskooi in Heerde!

19. Hanny van Olst /

Ik ben geboren in Heerde, helaas nu niet meer. Vind het er altijd nog prachtig!

20. Willem Oudejans /

Prima werk Mirre

21. Marjan Van de Laar /

Complimenten voor je enthousiasme over onze provincie. Wel terecht hoor.. Het is hier heerlijk afwisselend.

22. Dzafer Dzigal /

Echt mooi. Ik wandel vaak hier

23. Bertie Fintelman /

Is dit de schaapskooi bij Heerde .en bij de renderklippen?