Wie op vakantie gaat naar noord Griekenland, viert vakantie in het paradijs. De mensen zijn er aardig, het is er minder toeristisch dan op de eilanden en de natuur is er spectaculair. Onze rondreis door noord Griekenland begon in Thessaloniki, vanwaar we over de indrukwekkende berg Olympus naar de wonderlijke kloosters van Meteora gingen en we sloten af bij de diepste kloof van Europa: De Vikos kloof. Lees de tips voor een actieve vakantie en verwonder je over de schoonheid van noord Griekenland!

Dit artikel is geschreven n.a.v. een samenwerking met SNP Natuurreizen en de reis kun je boeken op hun website: Wandelreis Olympus huttentocht.

Thessaloniki

Voor minder dan 100 euro vliegen we naar Thessaloniki (zie vliegtickets op Skyscanner). Thessaloniki is een stad in het noorden van Griekenland. Het is de tweede grootste stad na Athene en het is de hoofdstad van de provincie Centraal-Macedonië. Het is een hele leuke stad, maar dat helaas terzijde want wij vertrekken gelijk weer. We hebben de luxe van een privé gids en een auto met airconditioning – en die is hard nodig! Het is half juni en buiten zo rond de 30 graden.. Gelukkig gaan we straks de bergen in, waar het een stuk koeler is.

Ik ben op pad samen met twee andere OutdoorBloggers – Antonette van We12Travel.nl en Bregje van Wandelvrouw.nl – en onze Griekse gids Panajoti. We zijn op pad gestuurd door SNP Natuurreizen om hun nieuwe reis naar noord Griekenland uit te testen.

Reisgezelschap
Even voorstellen: Mirre, Bregje, Panajoti en Antonette.

Litochoro

Onze outdoor-/ roadtrip door noord Griekenland duurt 6 dagen en we starten dus in Thessaloniki. Van daaruit rijden we in twee uur tijd naar het dorpje Litochoro, een gezellig dorpje aan de voet van Mount Olympus waar we vannacht zullen overnachten. Je kunt wel zien dat het hier tijdens het hoogseizoen drukker wordt, want ze zijn hier met alle terrasjes en pensions helemaal ingericht op toeristen.

Litochoro mt Olympus

Overnachten in Litochoro en aansterken voor de klim

In Litochoro slapen we vannacht in een heel mooi hotelletje met vanaf het dakterras uitzicht op de berg Olympus, die nu helaas nog in de mist staat. Hopelijk is dat morgen beter en zal oppergod Zeus, de god van de hemel en bliksem, het niet al te hard laten donderen tijdens onze klim!

Guest House Litochoro
Guesthouse Papanikolau in Litochoro, aan de voet van de berg Olympus

Genieten van het Griekse eten

’s Avonds gaan we uit eten bij een lokaal Grieks restaurantje. Voor een tientje per persoon zetten ze hier de hele tafel vol met Griekse gerechten waarvan het water je uit de mond loopt. Heerlijk. Precies wat we nodig hebben voor onze zware klim naar de top van de berg Olympus!

Grieks eten

Mount Olympus Griekenland

De volgende ochtend worden we vroeg wakker en het eerste wat ik doe is rennen naar het dakterras om te kijken of de top van Mount Olympus vandaag te zien is. En ja hoor… Het uitzicht op het huis van de Olympische goden is spectaculair!!

Zicht op Mt Olympus

De goden op de berg Olympus

Vlakbij het dorp Litochoro ligt Díon. Bij Díon kun je door een bezoek aan de archeologische opgravingen heel veel te weten komen over de mythische historie van deze regio. Er is namelijk een heel groot veld vol met oude Romeinse tempels. Om te begrijpen waarom die er staan, duiken we even de geschiedenis van de Griekse Mythologie in.

De Romeinen hadden ontelbare Goden om onverklaarbare (natuur-)verschijnselen te verklaren, zoals bliksem en liefde. Elke God had een naam en een levensverhaal. Een aantal van die Goden waren de twaalf Olympische Goden op de berg Olympus Griekenland. Deze twaalf goden verbeelden onder andere de twaalf maanden van het jaar en de twaalf sterrenbeelden, die we tot op de dag van vandaag gebruiken.

Opgravingen bij Dion Olympus Griekenland

Bij het dorp Díon, wat letterlijk ‘Berg van Zeus’ betekent, hebben de Romeinen diverse tempels gebouwd om de Goden van de berg Olympus te eren. Er was ook een badhuis, een amfitheater, paleizen, een markt en heel veel woningen.

Het begin van onze klim

We gaan met de auto naar nationaal park Olympos. Op de parkeerplaats in Prionia begint ons wandelpad. We zijn goed uitgerust en voorbereid op deze klim. De bedoeling is om vandaag te klimmen van 1100 meter hoogte naar de berghut op 2100 meter. Een flinke klim, dus we doen het voorlopig nog even rustig aan.

Start voettocht Mt Olympus hiken

Waterval Mt Olympus Mt Olympus routebordje

Eerst lopen we door een sprookjesachtig bos en naarmate we hoger komen, wordt het landschap steeds droger en rotsachtiger. We zien onderweg een herder met zijn groep muilezels die de berghut bevoorraden.

Muilezels Mt Olympus

De uitzichten worden steeds mooier als we hoog genoeg komen om zowel de Egeïsche zee als de besneeuwde bergtoppen te zien. Met een beetje verbeelding kun de oppergod Zeus bovenop de bergen zien zitten.

Mirre in de bergen mt Olympus

Na 3,5 uur klimmen (plus veel extra tijd om foto’s te maken) komen we aan in de berghut Spilios Agapithos op 2100 meter. Daar raken we aan de praat met een paar andere bergbeklimmers. Onze gids Panajoti haalt een flesje welverdiende Griekse sterke drank tevoorschijn en we proosten met zijn allen op een mooie (halve) wandeldag.

Proosten bij berghut
Bij de berghut tovert gids Panajoti een heerlijke vernsapering uit zijn tas, die we samen met een paar andere bergbeklimmers opdrinken.

Berghut Spilios Agapithos

De berghut Spilios Agapithos staat bovenop een klif. Je hebt vanaf hier uitzicht over de bergen en in de verte kun je de zee zien. De berghut is eenvoudig maar gemoedelijk, want buiten is het koud en binnen is het behaaglijk warm. Er worden prima maaltijden geserveerd en aan allerlei snacks en drankjes is ook gedacht. We slapen met 10 mensen op een slaapzaal met stapelbedden. In totaal biedt de berghut slaapplek voor 110 bergwandelaars.

Onze klim naar de top

We staan voor dag en dauw op en nadat we de zon hebben zien opkomen, ontbijten we vlug met de andere bergbeklimmers en pakken we onze dagrugzak om te beginnen aan de steile klim van zo’n 2,5 uur naar de top van de berg.

De top van de berg Olympus is met 2919 meter één van de hoogste pieken van Europa en de hoogste berg van Griekenland. De berg heeft unieke flora en fauna en ik geniet dan ook enorm van alle bloemen die ik onderweg langs het pad zie.

Still bloemen mt olympus

IJsveld

Daarna slingert het pad naar boven. In het begin waren er nog wel een paar pijnbomen, maar nu zijn er alleen nog maar rotsen. Zo nu en dan komen we een ijsveld tegen en op zo’n moment zijn we blij dat we wandelstokken hebben meegenomen om veilig over te kunnen steken!

Bos mount Olympus IJsveld mount Olympus

Het mooiste uitzicht op de berg Olympus

Het mooiste uitzicht krijgen we vlak onder de top, op de omringende bergen met ijsvelden erop.

Bovenop de berg Olympus

De laatste zware meters

We waren bij de berghut al gewaarschuwd dat er onweer zou komen. We zien een groot ijsveld en hebben helder zicht op de top, maar als we aan de laatste steile klim beginnen, trekt het ineens heel snel dicht. Als bloggers zijn we niet zo snel, omdat we continue stilstaan om foto’s te maken en bovendien hadden we hierna ook nog een vol dagprogramma. We hebben daarom moeten besluiten om de laatste ± drie kwartier niet verder te klimmen naar de top en om genoegen te nemen met het uitzicht.

Uitzicht op de top van mount Olympus

Het was nog een pittige klim geweest, maar de afdaling is ook niet mis. We nemen hetzelfde pad terug naar beneden als we gekomen zijn en dalen in één keer zo’n 1500 meter af. De reis van SNP gaat wèl naar de top en je overnacht dan in een andere berghut, om de volgende dag verder te trekken. Het lijkt me gaaf om die reis nog eens te maken.

Gehaald!

Ik was blij met mijn wandelstokken, mijn ontzettend comfortabele bergschoenen van Hanwag en ons doorzettingsvermogen. Het was een waanzinnig mooie tocht en ik hoop de top ooit nog eens te halen. Blaren hebben we niet, we lopen alleen maar een paar dagen mank van de spierpijn 😉

Mt Olympus top2 Bergschoenen wandelschoenen Hanwag

Video van Mt. Olympus

De Meteora-kloosters

We gaan met de auto naar Meteora en zien al vanaf de snelweg hele hoge rotsen oprijzen. WOW, wat een uitzicht! “Bovenop die rotsen staan kloosters” vertelt Panajoti. We komen dichterbij en zien de indrukwekkende bouwwerken uit de 14e eeuw bovenop de rotsen staan. Dit is echt heel bijzonder.

Meteora

Meteora betekent ‘tussen hemel en aarde’ en het is de naam voor het gebied waarin de Meteora kloosters zich letterlijk tussen hemel en aarde bevinden. De Meteora kloosters zijn één van de hoogtepunten van Griekenland en zijn het meer dan waard om een bezoek aan te brengen.

Meteora 161d

Hoe Meteora Griekenland is ontstaan

Hier was heel vroeger een binnenzee. Door eeuwenlange wind- en watererosie is het gesteente uitgesleten en bleven alleen de torenhoge pilaren over. Monniken die destijds de vele oorlogen ontvluchtten en in eenzaamheid met God wilden leven, zochten eerst hun toevluchtsoord in de grotten onderaan de rotsen en bouwden daarna 24 kloosters bovenop de rotspilaren.

Meteora kloosters grot M231
Eén van de grotten waarin een monnik heeft geleefd.

Het Varlaäm klooster

We volgen het pad naar boven toe en zien onderweg allemaal landschildpadden op de stenen paadjes.

Meteora landschildpadden M237

Ook staat er hier en daar een kapelletje. Als we omhoog kijken, dan zien we de kloosters van Meteora boven ons uit torenen.

Alle kloosters zijn in principe de moeite van het bezoeken waard, maar wij kiezen voor het Varlaäm klooster, het één na grootste klooster van Meteora dat vernoemd is naar de monnik Varlaäm.

Varlaam klooster Meteora M253

We wandelen verder naar het klooster. Het pad gaat over in een trappetje en we komen aan bij het klooster Varlaäm. De charme gaat er een klein beetje vanaf als we bovenop de berg veel toeristenbussen zien staan en mensen zien lopen die gewoon via een bruggetje zijn overgestoken naar Varlaäm, maar dat is dus ook een optie om er te komen, als je niet zo goed ter been bent.

Meteora trap M243

Bij de ingang moeten we 3 euro entree betalen en krijgen we een lendendoek om onze benen af te dekken. Hier wonen namelijk nog steeds monniken en je moet dus gepast gekleed gaan.

Meteora Bregje

Binnenin het Varlaäm klooster is een museum met allerlei relikwieën en geschriften uit vroegere tijden. Bovenop is een klein kerkje, gedecoreerd met kleurrijke schilderingen, bladgoud en boeken vol met Orthodoxe liederen.

Meteora schilderingen klooster M245

Bregje krijgt het nog voor elkaar om met één van de Orthodoxe monniken op de foto te gaan.

Bregje met monnik

Ook het uitzicht op de andere kloosters is fenomenaal, vooral wanneer de zon ondergaat. Er is bij Meteora een speciaal uitkijkpunt voor zonsondergangen. Een rots waarvandaan je het beste uitzicht hebt op de kloosters van Meteora. ’s Avonds staat het er vol met mensen, maar het is erg de moeite waard om hiernaartoe te gaan!

Meteora zonsondergang Mirre M175

James Bond in Meteora

De James Bond film “For your eyes only” werd opgenomen in Meteora. De scène speelt zich af in het klooster van de heilige drie-eenheid (Monastery of the Holy Trinity), waarin hij met de schurk Aristotle Kristatos vecht.

Meteora klooster James Bond

Meteora James Bond klooster M155
Dit klooster is gebruikt in de James-Bond film “For Your Eyes Only”.

Overnachten in Kalambaka

We overnachten in Kalambaka, een dorpje dat tussen de rotsen van de Meteora kloosters ingeklemd ligt. Het hotel Archontiko Mesohori is een houten herenhuis en mijn appartement met woon- slaap- en badkamer heeft aan twee kanten ramen met uitzicht op de rotsen. Wat was het fijn om hier ’s ochtends wakker te worden..!

Hotel Kalambaka M189

Video van Meteora

Wil je meer weten over Meteora? Lees dan ook de Meteora Reisgids op het blog van Yvonne.

Zagoria

Zagoria is een gebied in de Epirus regio. Je vindt er de Pindos bergen en 46 dorpen waarvan een aantal tot monument zijn benoemd. De stenen waaruit de dorpen zijn opgebouwd, komen uit het Pindos gebergte en door de grijze kleur vallen ze bijna helemaal weg bij het decor. Hier zie je bijvoorbeeld zo’n dorp:

Berg Zagoria Villages

Als je erdoorheen loopt, dan is het er op het getjilp van de mussen na, doodstil. Er zijn wel wat mensen en ook cafétjes en lieflijke restaurants met lunchgerechten waarvan je gaat watertanden.

eten zagoria griekenland

Je kunt in dit gebied ook hele mooie wandelingen maken en je kunt helemaal naar de top van deze berg:

Zagoria Pindos bergen

Voidomatis rivier

Dwars door het Pindos gebergte in Zagoria loopt een hele mooie blauwe rivier, de Voidomatis rivier. Deze wordt onder andere gebruikt om op te raften, maar je kunt er ook gewoon in zwemmen. Het water is ijskoud en dat prikt in het begin, maar als je er éénmaal door bent…! Iedereen kent dit gevoel natuurlijk wel, maar daarna voel je je volledig opgefrist!

Voidomatis river 002

Voidomatis rivier 001

De Voidomatis rivier is ook verantwoordelijk voor het uitslijten van de Vikos kloof, één van de diepste kloven ter wereld!

De Vikos-kloof

De Vikos-kloof claimt de diepste kloof ter wereld te zijn, maar dat is niet helemaal waar. Hij is wel de diepste, maar dat is op basis van de breedte. Dus het is de diepste-smalle-kloof van de wereld. Snap jij het nog? Ik niet, maar diep is hij in elk geval wel!

De kloof begint bij de dorpen Monodendri en Koukouli. Wij zetten de auto bij Monodendri drinken eerst wat op het terras van Monodendri, want het is een warme dag. Hier onder de grote boom is het goed uit te houden!

Terras bij Vikos kloof

Daarna wandelen we richting de kloof, waar een oud klooster op de richel staat.

Vikos kloof klooster

Van hieruit kijken we recht de kloof in. Een adembenemend uitzicht.

Vikos kloof Mirre uitzicht

Vikos kloof Griekenland

Vanaf Monodendri kun je ook nog een pad naar beneden nemen. Van hieruit loop je in zo’n zes uur door de kloof heen naar de andere kant. Wij hadden tijdens onze blogreis weinig tijd, vandaar dat we met de auto naar het eindpunt zijn gereden. Daar kwamen we andere wandelaars tegen, die helemaal rood waren aangelopen van de zon. Ze hadden weinig water op de bodem van de kloof gezien, maar het was een mooie wandeling.

Papingo Rock Pools

Aan het einde van de kloof kun je afkoelen in de Papingo Rock Pools. Een serie van watervallen. Je kunt een heel eind naar boven lopen, ik heb het einde ervan niet gevonden en hoe verder ik naar boven liep, hoe sprookjesachtiger het werd (het deed mij een beetje denken aan de magische tuinen van Sintra in Portugal!)

De Papingo Rock Pools zijn door water uitgesleten en een echte publiekstrekker. Voor de mensen die net in de Vikoskloof gewandeld hebben is dit echt een cadeau. Het water is heerlijk koud en dus precies wat je nodig hebt op een warme dag zoals vandaag!

Video van de Vikos-kloof

Conclusie van onze vakantie naar noord Griekenland

Onze noord Griekenland vakantie was een enorm succes en ik kan niet wachten om hier terug te komen. Het is echt een heel mooi gebied en er valt nog zó ontzettend veel te ontdekken..! En stiekem vind ik het hier op het vasteland van Griekenland leuker dan op de eilanden. De bergen zijn er namelijk hoger en de natuur is er ruiger, dus op het gebied van buitensport is het veel avontuurlijker.

Wil je zelf op vakantie naar noord Griekenland?

Een reis naar noord Griekenland kun je boeken bij SNP Natuurreizen. Zij zorgen voor alle hotels en geven je een routebeschrijving mee. De rest doe je zelf – Geen groep, geen verplichte tijden, dus lekker op eigen houtje rondkijken in noord Griekenland. Wil je dit ook? Kijk dan op hun website: Wandelreis Grieks Macedonië of Wandelreis Olympus huttentocht.

Berg koe

Voor de eiland-liefhebbers: Corfu is vlakbij!

Wie niet alleen een actieve vakantie wil, maar ook aan het strand wil liggen, rijdt uit het stadje Ioánnina in een uur tijd naar de kustplaats Igoumenitsa toe, waar je de boot kunt pakken naar de eilanden Corfu en Paxi. Corfu heeft een prachtige hoofdstad, relaxte stranden en het paleis van keizerin Sissi als grote publiekstrekkers. Hierover lees je meer in mijn blog over het eiland Corfu.

Dit blog kwam tot stand in samenwerking met SNP Natuurreizen. Zij hebben ons (OutdoorBloggers) op pad gestuurd om deze reis naar noord Griekenland voor hun te testen en te promoten. Alle meningen en waarde-oordelen in dit blog zijn oprecht, zoals je dat van mij gewend bent.

The following two tabs change content below.
Mirre is videoproducent, drone-piloot en reisjournalist. In ieder continent heeft ze wel een paar voetafdrukken staan. Ze doet graag dingen die nieuw en actief zijn. Meer weten? Lees verder over Mirre.

Laatste berichten van Mirre (toon alles)

8 Comments

1. Wat heerlijk om het allemaal terug te lezen. Ik heb genoten van deze reis met jou en Antonette. Griekenland was prachtig en het gezelschap ook. Wat een mooie foto’s heb je gemaakt! En je filmpjes zijn helemaal leuk.

2. Ik heb een paar dagen gewandeld door Meteora en dat vond ik fantastisch. Het noorden van Griekenland is zo mooi!

De rest van jullie reis ziet er ook erg tof uit. Zeker de besneeuwde toppen.

3. Wow…wat mooi zeg! Ik heb eerlijk gezegd nog nooit aan het noorden van Griekenland gedacht. Nooit geweten dat je er zo mooi kunt wandelen. Bij Griekenland denk je toch al snel aan zon, zee, strand. Ik ben ook meer van het ruige dus dit lijkt me wel wat. De combinatie met Corfu lijkt me dan wel ideaal. Eerst actief en dan even chillen op Corfu.

4. Zo wat gaaf zeg! Ik zit met verbijstering naar de gave foto’s te kijken. Wat een onwijs mooie hike is dat zeg.. ik had er nog nooit van gehoord maar dat klinkt zo gaaf! Zo te horen ook wel een beetje pittig, maar zeker de moeite waard.

5. Wat prachtig allemaal! Dit deel van Griekenland staat bij ons al een tijdje op het lijstje, door de prachtige natuur. Dit verwacht je niet bij Griekenland eigenlijk, maar het is zo mooi! Prachtige foto’s ook en gave hike! Veel afwisseling ook qua natuur

6. Ik wist helemaal niet dat Griekenland zulke gave natuur heeft. Ik heb twee eilanden bezocht (Chios en Rhodos) maar ik moet zéker ook het vasteland gaan bewonderen. Wauw!