Nusa Lembongan-header2
Nusa Lembongan is mijn volgende stop tijdens mijn reis door Indonesië. Mijn backpackreis door Indonesië begon op de Gili eilanden, voerde me door Lombok, Bali (Ubud deel 1 en deel 2 en Canggu) en Java. Dit is deel 8: Nusa Lembongan, een eilandje naast Bali waar je kunt zwemmen met reuzenmanta’s, roggen die wel 7 meter breed kunnen worden..

Nusa Lembongan. Tips voor zwemmen met Manta Rays (reuzenmanta’s)

Nusa Lembongan tips. 011 Nusa Lembongan tips. aankomst

Een taxi brengt ons van Canggu naar de boot in Sanur. In een half uurtje steken we over naar het eiland Nusa Lembongan, waar we met acht backpackers via airbnb een heel huisjescomplex met zwembad hebben gehuurd.

Nusa Lembongan tips. airbnb kamer bed Nusa Lembongan tips. airbnb

De rest van de dag zitten we in het zwembad en we eten ’s avonds in een goedkoop restaurant. Dàt hadden we beter niet kunnen doen, want de volgende dag zijn we allemaal aan de diarree. Na een handvol pillen te hebben ingenomen besluiten we alsnog op snorkeltour te gaan en dat is maar goed ook, want deze dag hadden we niet willen missen.

Nusa Lembongan tips. 044 Nusa Lembongan tips. 032

Manta Point, Nusa Lembongan

We varen in een half uur naar Manta Point bij het grotere eiland Nusa Penida. Hier heb je bijna 100% kans om een manta ray te zien. De gids zegt dat we moeten letten op grote zwarte schimmen in het water en binnen no-time is het raak. “Manta!!” roept hij en we springen allemaal met onze snorkels overboord. Met zwemvliezen aan kunnen we best wel hard zwemmen, maar de manta rays zijn sneller en ze zijn alweer uit het zicht verdwenen. Hè, jammer…

Het is vandaag bewolkt en de zee is ontzettend ruig. Daardoor is het heel vermoeiend om hier te snorkelen en bovendien kunnen we de manta rays vanuit het water maar moeilijk spotten. Na een tijdje besluit ik terug te zwemmen naar de boot. Ik ben al tien minuten tegen de stroming in aan het zwemmen als ineens een manta ray vlak naast me opduikt. Ik hap naar adem. Wat is dat beest gróót!

Manta rays bij Nusa Penida

Ik kijk ademloos toe hoe het enorme beest met zijn mond open rondjes om me heen zwemt. Hij moet op z’n minst twee meter breed zijn. Dan maakt hij plotseling een draai en komt recht op me af! Ik zie die open mond steeds dichterbij komen en dan besluit ik zelf maar even uit te wijken. Ik zwem opzij en de manta ray zwemt vlak langs me. Wauw…

Ik heb de zevende hemel bereikt en zwem terug naar de boot. De rest klimt ook aan boord en we praten allemaal door elkaar heen om onze spannende belevenissen aan elkaar te vertellen. We hebben vandaag wel vier (!) manta rays gezien. Het is tijd om te lunchen en daarna gaan we nog snorkelen op een plek met prachtig koraal in alle kleuren en (Nemo-)vissen.

Nusa Lembongan tips. Zonsondergang cocktails Nusa Lembongan tips. Zonsondergang
We sluiten onze dag in stijl af in de Sunset Bar. Hier hebben we uitzicht op de zee, op Bali en een multicolor zonsondergang. Proost!

Mirre was op reis in Indonesië. Ze bezocht de Gili eilanden, Lombok, Bali (Ubud deel 1 en deel 2, surfdorpje Canggu) en Java.

Zoek vliegtickets naar Denpasar, Bali

likes / 10 Comments
Share this post:
  1. Yvonne /

Dit lijkt me echt een must visit als je op Bali bent. Ik zou zeker de trip naar Nusa Lembogan maken. En wat geweldig dat ineens toch die manta ray zo dicht naast je opdook! Lijkt me zo indrukwekkend!

2. Gabriëlle /

Toen ik op bali was zijn wij niet naar Nusa Lembogan geweest, na twee weken reizen waren we toe aan rust. We hebben dus vooral op het strand gelegen. Zeker een goede reden om eens terug te gaan en dan wel Nusa Lembogan aan te doen. Gaaf dat je een manta ray hebt gespot, ik zou het wel een beetje eng vinden om eerlijk te zijn.

3. Jenny /

Gaaf dat je ze tijdens het snorkelen hebt gezien! Ik heb tijdens het duiken heel vaak pech gehad. Uiteindelijk zag ik ze voor het eerst bij nusa Lembongan.

4. ivonne /

Wat een goed idee om met een groepje zo’n heel plekje te reserveren. Voor snorkelen ben ik altijd te porren, er is zo veel moois te zien onder water.. Gaaf zo’n manta Ray vlakbij. Wij zagen ze in het westen van Australië, maar niet zo dichtbij als jij.

5. Sanne /

Gave foto’s. Bali is echt populair maar dit zijn wel de leuke tips die je extra mee kan geven.

6. denise /

Ik had al wat foto’s voorbij zien komen. Prachtig hoor! Het ziet er allemaal heerlijk uit. Heel aanlokkelijk!

7. Kelly /

Wat gaaf! Ik heb in Belize met roggen gezwommen. Hele gave, maar ook spannende ervaring.

8. Marcella /

Wat een grooooot beest joh, dat lijkt me best spannend! Gave ervaring!

9. Carolien /

Gaafff!! Wij zagen ze in Australië. Helaas waren we in dieper water en was het niet erg helder dus we hebben niet zo’n mooie foto als jij. Gaaf plaatje hoor 😊

10. anto /

Cool! Ik heb niet zoveel met watersport maar het lijkt me echt een hele toffe ervaring!