02
jan-2016

Tips lange vliegreis
Na een lange vliegreis doe je er gemiddeld een week over om volledig van de jetlag af te komen. Dat vind ik veel te lang duren en zonde van de kostbare vakantietijd. Dit zijn mijn tips om dit proces te versnellen.

Tips: Lange vliegreis

Zaterdagochtend. Tijd op de bestemming: 6:00 uur. Tijd in het land van herkomst: 21:00 uur de vorige avond. Ik heb geen oog dichtgedaan vannacht en mijn lichaam is klaar om te gaan slapen, maar hier in Australië is de zon net op en hebben we de hele dag nog voor ons. Het is wel duidelijk: Ik heb een jetlag. Hoe kom ik er zo snel mogelijk weer vanaf?

Tips lange vliegreis: vlucht Tips lange vliegreis: australie

1. Kies de juiste aankomsttijd

Wij kwamen om 7 uur ’s ochtends aan in Hong Kong en hebben de hele dag als een zombie door de stad gelopen. We slenterden van koffiebar naar koffiebar om onszelf wakker te houden.

Aangezien je in het vliegtuig toch meestal slecht slaapt en dus moe aankomt, is het beter om in de namiddag te arriveren. Zo heb je nog heel even tijd om de omgeving te verkennen en kun je daarna lekker naar bed.

2. Voeding aanpassen

Jetlag 001 Jetlag 002

In het vliegtuig kregen we meerdere kleine maaltijden. Na aankomst op de bestemming rende ik met een rammelende maag naar een restaurant voor een bord pasta en een paar uur later was het alweer raak. Mijn lichaam wist gewoon niet meer wat het normale eetritme was en blééf maar om eten vragen.

De biologische klok is niet alleen ingesteld op het slaapritme, maar ook op het eetritme. Het helpt om het eetritme snel aan te passen aan het ritme van de bestemming. Airlines houden hier tegenwoordig rekening mee en het kan zomaar zijn dat je een diner voorgeschoteld krijgt, terwijl je een ontbijt verwacht.

Interessante aanvulling: Volgens een studie van Harvard kun je het beste 16 uur vóór de vlucht beginnen met vasten. Daardoor raakt je lichaam uit balans en wordt de “resetknop” ingedrukt. Zo zou je beter in staat zijn een jetlag te voorkomen.

Uitdroging is de voornaamste oorzaak van een jetlag, dus drink vooral geen vochtafdrijvende dranken als alcohol of cafeïne, maar juist veel water!

3. Zorg voor een goede bloedcirculatie

Zorg voor een goede bloedsomloop door voldoende te bewegen. Maak regelmatig een wandelingetje door het vliegtuig en doe rek- en strek oefeningen in het gangpad. Ik zie het maar weinig mensen doen, maar het helpt echt! Bovendien voorkom je daarmee trombose en (levensgevaarlijke) bloedproppen.

Maak je een tussenstop? In één van de airport-hotels kun je een warme douche nemen om de spieren te ontspannen en om de bloedcirculatie te stimuleren. Op Schiphol bijvoorbeeld kun je voor 15 euro gebruik maken van een douche en krijg je er shampoo, zeep, een handdoek en een föhn bij.
Je moet het er maar voor over hebben – Ik loop zelf meestal gewoon een extra rondje over het vliegveld om de spieren los te maken.

4. Een goede nachtrust in het vliegtuig

Voorheen sliep ik nooit goed in het vliegtuig. Ik kon mijn draai niet vinden en er was altijd wel iemand die teveel lawaai maakte.

Comfortabel slapen

Toegegeven: het ziet er niet uit, maar de combinatie nekkussen-ooglapje-oordoppen is een gouden trio en sinds ik dit één keer heb uitgeprobeerd, ga ik niet meer zonder deze spullen het vliegtuig in. Het zorgt ervoor dat je jezelf isoleert en daardoor een stuk beter slaapt.

Jetlag 003 Jetlag 006

In het slaapritme komen

De airlines houden tegenwoordig rekening met dag- en nachtritmes. Daarom wordt op sommige vluchten gevraagd om overdag alle luiken dicht te doen, zodat het lijkt alsof het nacht is. Daardoor kun je je al tijdens de vlucht aanpassen aan het nieuwe ritme.

Tips lange vliegreis: Melatonine en B12

Tijdens de vlucht kun je eventueel een slaappilletje (melatonine) innemen. Ik heb het thuis weleens geprobeerd en binnen een half uur lag ik in diepe slaap. In het vliegtuig heb ik dit nog niet geprobeerd, maar ik laat jullie t.z.t. de resultaten weten.

Op de bestemming kun je melatonine de eerste dagen gebruiken om op het juiste tijdstip in slaap te vallen. Ook kun je extra B12 tabletten slikken, die helpen bij de aanmaak van natuurlijke melatonine.

Siësta

Val je op de bestemming overdag echt om van de slaap? Houd dan even een korte siësta. Na een uurtje slapen in de middag kon ik het volhouden tot 10 uur ’s avonds. Lokale tijd uiteraard 🙂

Heb jij nog tips voor een lange vliegreis?

0

 likes / 12 Comments
Share this post:
  1. Annemarie /

    Hoop dat jullie snel gewend zijn! Veel plezier en Liefs!

  2. Wilma Beskers /

    Veel plezier. Geniet ervan.☺

  3. Yvonne Boersma /

    Cairns!! Super! Zo mooi daar!! Ik ga je weer volgen hoor!!

    • Mirre Op Reis /

      Leuk! 😀 Ben je er geweest?

    • Yvonne Boersma /

      Ja!!! Gelopen door het Daintree Forest, met een onderzeeboot het Great Barrièrerif bekeken. Bob heeft daar gedoken. We hebben wel 10000000 foto’s gemaakt omdat wij de natuur daar zó mooi vinden. Wacht even…we komen naar je toe (wens, wens, wens…) 🤗🤗🤗🤗

    • Mirre Op Reis /

      Wow 😀

  4. Marianne Wiggers /

    Succes met de Jetlagoorlog!

  5. Margreet Meinderts /

    Heel veel plezier met zijn tweeën!!

  6. Joris de Jong /

    Emma Bronswijk

  7. myfootprints.nl /

    Ah, je bent gearriveerd! Wij deden Australië 2 keer aan tijdens een langere reis en hadden tussenstops in Azië. Geen noemenswaardige jetlag en leuk bovendien! Maar goed, niet iedereen heeft die luxe, tips zijn dus altijd welkom!

comment this post


Click on form to scroll

Archives

> <
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec