Veel mensen hebben in de winter last van een winterdip of winterdepressie en ik ben daar één van. Ik zocht vaak mijn toevlucht in verre oorden waar de zon minstens 12 uur per dag schijnt. Deze winter is dat veranderd: Ik heb geleerd me aan te passen en de winterdip de deur uit te sturen. Dit zijn mijn tips om een winterdip te voorkomen.

Wat is een winterdip?

Een winterdip is een lichte variant van een winterdepressie. De symptomen van een winterdepressie zijn:

– Geen zin om ’s ochtends uit je bed te komen of totaal geen zin om dingen te ondernemen.
– Neerslachtig, verdrietig, chagrijnig zijn.
– Veel slapen maar je nog steeds moe voelen.
– Moeite om je te concentreren.
– Meer eten en gewichtstoename.

Meestal komt dit voort uit een gebrek aan beweging en zonlicht.

Mijn winterdip als voorbeeld

Al zolang als ik mij kan heugen heb ik jaarlijks last van een winterdip. Het enige dat mij in de winter kon opvrolijken waren sneeuw en ijs, want dat was hét moment om de ijzers onder te binden en lekker actief in de natuur te schaatsen onder een strakblauwe hemel. Frisse lucht en het zonnetje in mijn gezicht deden me goed.

De laatste jaren leek ik een oplossing te hebben gevonden voor de winterdip. Ik ga namelijk niet langer in de zomer op vakantie, maar in de winter! December of januari was voor mij meestal de maand om weer wat kleur op te doen en om vitamine D te verzamelen. Ik vluchtte dus weg voor de korte, donkere dagen in Nederland.

Helaas. Ik ging een keer in november weg en na de feestdagen was het alsnog volledig gedaan met mijn energie. Ik zat veel binnen, had een slecht humeur en wilde ’s ochtends mijn bed niet meer uit. Bovendien was ik om de haverklap verkouden. Elk virus dat voorbij kwam, kreeg ik te pakken.

Er moest iets veranderen, maar wat dan precies?

Winterdip tips: Werk de winterdip de deur uit

Winterdip tip #1: Ga sporten!

Het grootste probleem tijdens de winter is voor veel mensen een gebrek aan zonlicht en gebrek aan beweging. Daarom is dit serieus de allerbeste tip tegen een winterdip: Ga sporten! Is het buiten te koud? Ga dan naar de sportschool. Je zult merken dat dit meteen invloed heeft op je energieniveau en dus op je humeur.

Het beste is om buiten te sporten, want dan doe je gelijk wat zonlicht op. Een alternatief is de sportschool. Ik ben echt een mooi-weer sporter en een koukleum en daarom nam ik dit jaar voor het eerst een abonnement op de sportschool en ik vind het zelfs leuk. Ik ga nu drie keer per week naar de sportschool waarbij ik twee keer mijn eigen trainingsschema volg en één keer een groepsles. Dat houdt het afwisselend voor zowel lichaam als geest.

Sporten is goed voor je lichaam èn voor je hersenen. Het helpt tegen virussen, (winter)depressies en het laat allerlei stofjes in je lichaam vrij waardoor je je fit en gelukkig voelt. Doen!

Lees ook
5 Mooie Winterwandelingen van Wanda.
5 tips om warm te blijven tijdens een winterwandeling van Carolien.

Let er wel op dat je door te sporten veel calcium en ook magnesium nodig hebt. Calcium haal je uit o.a. melk, eieren en vlees en helpt bij spieropbouw. Magnesium zit in sommige vitamine D tabletten (Kruidvat). Dit helpt tegen spierverkramping.

Winterdip tip #2: Lichttherapie en Vitamines D en C

Je lichaam heeft vitamine D nodig. Vitamine D is goed voor je slijmvliezen en daardoor word je minder snel ziek. ’s Zomers maakt je lichaam vitamine D aan wanneer de huid wordt blootgesteld aan de zon, maar de Nederlandse zon is in de winter niet fel genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Daarom is het verstandig om vitamine D-tabletten te nemen om het tekort aan te vullen. Zo krijg je minder snel virussen te pakken.

Ook Vitamine C helpt je lichaam te beschermen tegen virussen, bacteriën en vrije radicalen. Dit zit in groente, fruit en aardappelen. Ik neem al twee maanden dagelijks een glas vers geperste sinaasappelsap en sindsdien ben ik niet meer ziek geweest!

Winterdip tip #3: Slaap voldoende

Voor een party-animal als ik is dit een lastige opgave, maar na een goede nachtrust merk je gelijk dat je vrolijker wakker wordt. Het helpt bovendien bij spierherstel – handig voor als je veel sport.

Winterdip tip #4: Doe leuke dingen

Doordeweeks volg ik salsalessen en mijn weekenden zijn vrijwel allemaal volgepland met leuke dingen. Ga je graag op stap? Doe dat! De natuur in? Doen! Of ’s avonds lekker met een wijntje op de bank Netflix kijken..? Ik kijk altijd enorm uit naar het weekend en daar kan ik op woensdag al voorpret van hebben. Meer plezier = minder depressie!

Winterdip tip #5: Ga op reis

Ja, deze tip kon natuurlijk niet ontbreken. Geen zonnebank kan tegen een echte reis naar de zon op. Ik kan het iedereen aanraden: Blijf in de zomer Nederland. Er is genoeg te doen, de zon schijnt, alles staat in bloei, het is festivalseizoen… Waarom zou je weggaan? En dan de herfst, met al die bonte kleuren rood-oranje-geel en groen. Ik geniet er altijd van. En daarna snel op reis!

In de winter kun je júist dat beetje extra zon gebruiken. Ga op sneeuwvakantie of op zonvakantie – alles kan in de winter! De vliegtickets zijn goedkoper (vergelijk ze op Skyscanner), het is feest op de skipiste en het is rustig op de stranden van Gran Canaria. En zodra je thuiskomt, dan kun je lekker nagenieten van de hoeveelheid vitamine D, dat bruine kleurtje (gevolg: iedereen is jaloers!) en van de vakantiefoto’s.

Hoe kom jij vrolijk de winter door? Laat jouw tips achter in de comments!

The following two tabs change content below.
Mirre is videoproducent, drone-piloot en reisjournalist. In ieder continent heeft ze wel een paar voetafdrukken staan. Ze doet graag dingen die nieuw en actief zijn. Meer weten? Lees verder over Mirre.

Write A Comment