Afgelopen week verbleef ik met OutdoorBloggers in een Landal huisje in Vaals, Zuid Limburg. Vanwege het glooiende landschap en ‘de hoogste berg van Nederland’ krijg je het gevoel in het buitenland te zijn. Het was een mooie uitvalsbasis voor diverse wandel- en struintochten door de omgeving.

OutdoorBloggers

OutdoorBloggers is een groepje bloggers die over buitensport schrijven, waar ik al een aantal jaren een leuke samenwerking mee heb. We wisselen kennis en ervaring uit en doen af en toe samen een opdracht voor een lokaal toeristenbureau. Dit keer besloten we om niet een dag, maar een week samen te werken. Carolien belde met Landal Hoog Vaals en we werden uitgenodigd om daar een midweek te verblijven. Een deel van de week hebben we aan de lange tafel in het huisje gewerkt, maar we hebben natuurlijk ook veel mooie wandelingen door de omgeving gemaakt. Het voordeel van OutdoorBloggers is, dat we allemaal van rust en van natuur houden en daarvoor zaten we precies op de juiste plek.

Landal Hoog Vaals

Landal Hoog Vaals gaf ons het meest luxe huisje van het park in bruikleen. Ondanks dat we maar met z’n zessen waren, kregen we een 12-persoonshuisje met zes slaapkamers, drie badkamers, een bubbelbad, sauna en prachtig uitzicht over de weilanden.

Vaals Limburg 126

Vaals Ivonne 002
Ons ‘eerste avondmaal’, met 4 van de 7 OutdoorBloggers.
Foto: Ivonne Calis van MyFootprints.

Wandeling door Vaals en omgeving

We zijn pas net aangekomen en we willen graag even de omgeving verkennen. Onze eerste wandeling duurt maar een uurtje, maar we wandelen door een gevarieerd landschap. We lopen door boomgaarden, bossen, over asfaltwegen en over modderige paadjes. Welke weg we ook nemen, niets is hier horizontaal. De dorpjes en het glooiende landschap geven ons het gevoel dat we in het buitenland zijn. Wat een feest!

Vaals Limburg i044 copy

Later in de week maken we nog een paar mooie, lange wandelingen. Zo komen we onder andere in de enige berghut van Nederland terecht, ’t Hijgend Hert. Deze berghut ligt bovenop de heuvels bij Vaals en er hangen sleetjes aan de muur, zo kun je hier in de wintertijd van de ‘berg’ af sleeën. Nu is het daar echter te warm voor. Met een ijsje (en sommigen met een biertje) genieten we hier urenlang van de warme lentezon.

Boscafe ’t hijgend hert Vaals

Even later vertrekken we weer. De route leidt ons door het bos, waar de vogeltjes druk heen en weer vliegen en hun liederen fluiten. We glibberen langs bospaadjes naar beneden en er steekt plotseling een hert over. Even later krijg ik een melding op mijn telefoon: Welkom in België. In België, huh?! Ik zie naast het pad ineens de grenspaaltjes staan.

Onze route wordt vervolgd over kerkepaadjes, smalle paadjes door weilanden die vroeger door mensen werden gebruikt om naar de kerk in een naburig dorp te gaan. We zien vergezichten met paarden en kerken en aan de andere kant zien we een groepje Schotse Hooglanders met een jong.

Vaals Limburg Collage wandeling

Het Drielandenpunt

Ook kunnen we natuurlijk het Drielandenpunt niet overslaan, dat op een steenworp afstand van Vaals ligt. Het is even een klimmetje naar de top van de ‘berg’. Het bos maakt ineens plaats voor een toeristische hotspot. Op het drielandenpunt staat een paaltje, waar we allemaal even een selfie van maken 😉 Er is ook een toren, een doolhof en een café. Dus nu is het hoog tijd voor een overheerlijk stuk Limburgse vlaai.

Drielandenpunt Vaals, foto van Antonette 001 Vaals Limburg i062 copy
Foto: Antonette Spaan van We12Travel

Hierna sluiten we onze werkweek af en gaan we terug naar huis met een hoofd vol nieuwe kennis, ervaring en veel – heel veel rust. Limburg, bedankt!

Vaals Limburg 122

Wil je ook een mooie wandeling maken in zuid-Limburg? Wanda van WandaWandelt beschreef de mooiste wandelroutes in zuid-Limburg.

Vaals Antonette 002
Groetjes uit Limburg!
Foto: Antonette Spaan van We12Travel

Met dank aan Landal voor het beschikbaar stellen van het huisje. #samenwerking

The following two tabs change content below.
Mirre is videoproducent, drone-piloot en reisjournalist. In ieder continent heeft ze wel een paar voetafdrukken staan. Ze doet graag dingen die nieuw en actief zijn. Meer weten? Lees verder over Mirre.

Laatste berichten van Mirre (toon alles)

1 Comment

1. Dat ziet er gezellig en bijzonder mooi uit 🙂 Zuid-Limburg is wat mij betreft het mooiste stukje Nederland voor goede wandelingen en het opdoen van inspiratie.